A hírlevelek jövője: a dinamikus email

Egyre több vállalat ismeri fel, hogy kezdi kinőni a megszokott, statikus email marketing stratégiát. Ők azok, akik elsőként áttérnek a dinamikus kampányokra. Ennek persze ára van, mind időigényessége, mind pedig technológiai összetettsége miatt. A statisztikák és beszámolók alapján viszont kétségkívül megéri a befektetett pénzt és energiát. De mi is egészen pontosan az a dinamikus tartalom? Ezt fogjuk elárulni ebben a cikkben.

A dinamikus tartalom összefoglalva nem más, mint a feliratkozóink szegmentálása bizonyos tényezők alapján, majd a tartalom csoportokhoz való igazítása: az egyes csoportok viselkedésük és bizonyos tulajdonságaik alapján különböző, míg csoporton belül azonos tartalmú emaileket kapnak. A csoportok összetétele folyamatosan változik, az egyes személyek pedig vándorolnak egyik csoportból a másikba. Mégis miért jó ez? Feliratkozóink nagymértékben heterogének, így bizonyos kampányok esetén dinamikus tartalom nélkül nehéz lenne az üzeneteinket a releváns csoportnak eljuttatni, ami megnehezíti a meggyőzést, illetve az ajánlatok célba érését.

Hogyan működik a dinamikus tartalom?

Az okos tartalom alapja az adatforrás, amely tartalmaz minden információt a vásárlóinkról vagy feliratkozóinkról. A rendszer a személyes adatok mellett figyeli és információt gyűjt az adatbázis tagjainak viselkedéséről. Ez lesz a továbbiakban a csoportosítás alappillére. Ezután a rendszer a számára szükséges információkat kiemeli vagy elrejti, majd pedig a megfelelő tartalom előhívásával és az emailküldő szoftver automatizálásával repíti el a személyre szabott levelet a feliratkozó virtuális postaládájába.

Milyen csoportokat érdemes felállítani?

Ez a kérdés meglehetősen profilspecifikus, de általánosságban a feliratkozók viselkedését vehetjük alapul. Nem mindegy ugyanis, hogy miképp szólunk azokhoz, akik:

  • először látogatnak a weboldalra: Első látogatásnál érdemes a kíváncsiságot felcsigázni, az impulzusvásárlási hajlamot megnövelni, vágyat ébreszteni. Vegyük figyelembe a megtekintett termékeket vagy szolgáltatásokat, és ahhoz igazodó anyagot készítsünk elő a beindításukra!
  • bizonyos termék körül gyakran megfordulnak, de még nem vásároltak: Ez esetben például egy összehasonlító tartalom érhet célba, vegyítve racionális érvekkel, hisz itt a vásárlási szándék már felmerült, tehát a meggyőzésé a terep.
  • félbeszakították a vásárlást: Ne hagyjuk veszni a látogatót, hisz még bőven van alkalmunk elcsípni, ha időben utánaszaladunk!
  • már megtörtént a vásárlás: A vásárlást követő emaileknek is számtalan fajtája létezik. Ezeket az adaptív emaileket leginkább további ajánlásokhoz célszerű bevetni. Gondoljunk csak az Amazonra vagy Ebayre, melyek a megnézett termékhez kapcsolódó vagy ahhoz hasonló további termékeket ajánlják figyelmünkbe. De ilyen még az IMDB is, ahol olyan produkciókat válogatnak össze nekünk a lap alján, amik nagy eséllyel elnyerik tetszésünket a megtekintett film vagy sorozat profilja alapján. Rendelés esetén tehát hasonló vagy kapcsolódó/kiegészítő termékeket is ajánlhatunk a vásárló figyelmébe.

dinamikus email

A vásárlás folyamán számtalan árnyalata létezik az egyes viselkedési formáknak, ezeket érdemes végiggondolni, és sorra venni, hogy helyes csoportokat tudjunk felállítani.

A viselkedéstípusok mellett demográfiai jellemzők alapján is érdemes haladni, hisz nem feltétlenül jó stratégia, ha egy húszas éveiben járót magázunk, míg egy ötvenest tegezünk.

Kapcsolódó cikkeink
témakörben
colors

Az email marketing pszichológiája

A különböző napvilágot látott vásárlási statisztikák, pszichológiai folyamatok elemzése ma már lehetővé teszi, hogy email kampányunkat tudatosan építsük fel. Nem is gondolnánk, hogy néhány trükkel mennyire kitűnhetünk az emailek fergetegéből.

Bővebben