Egyre több vállalat ismeri fel, hogy kezdi kinőni a megszokott, statikus email marketing stratégiát. Ők azok, akik elsőként áttérnek a dinamikus kampányokra. Ennek persze ára van, mind időigényessége, mind pedig technológiai összetettsége miatt. A statisztikák és beszámolók alapján viszont kétségkívül megéri a befektetett pénzt és energiát. De mi is egészen pontosan az a dinamikus tartalom? Ezt fogjuk elárulni ebben a cikkben.
A dinamikus tartalom összefoglalva nem más, mint a feliratkozóink szegmentálása bizonyos tényezők alapján, majd a tartalom csoportokhoz való igazítása: az egyes csoportok viselkedésük és bizonyos tulajdonságaik alapján különböző, míg csoporton belül azonos tartalmú emaileket kapnak. A csoportok összetétele folyamatosan változik, az egyes személyek pedig vándorolnak egyik csoportból a másikba. Mégis miért jó ez? Feliratkozóink nagymértékben heterogének, így bizonyos kampányok esetén dinamikus tartalom nélkül nehéz lenne az üzeneteinket a releváns csoportnak eljuttatni, ami megnehezíti a meggyőzést, illetve az ajánlatok célba érését.
Hogyan működik a dinamikus tartalom?
Az okos tartalom alapja az adatforrás, amely tartalmaz minden információt a vásárlóinkról vagy feliratkozóinkról. A rendszer a személyes adatok mellett figyeli és információt gyűjt az adatbázis tagjainak viselkedéséről. Ez lesz a továbbiakban a csoportosítás alappillére. Ezután a rendszer a számára szükséges információkat kiemeli vagy elrejti, majd pedig a megfelelő tartalom előhívásával és az emailküldő szoftver automatizálásával repíti el a személyre szabott levelet a feliratkozó virtuális postaládájába.
Milyen csoportokat érdemes felállítani?
Ez a kérdés meglehetősen profilspecifikus, de általánosságban a feliratkozók viselkedését vehetjük alapul. Nem mindegy ugyanis, hogy miképp szólunk azokhoz, akik:
- először látogatnak a weboldalra: Első látogatásnál érdemes a kíváncsiságot felcsigázni, az impulzusvásárlási hajlamot megnövelni, vágyat ébreszteni. Vegyük figyelembe a megtekintett termékeket vagy szolgáltatásokat, és ahhoz igazodó anyagot készítsünk elő a beindításukra!
- bizonyos termék körül gyakran megfordulnak, de még nem vásároltak: Ez esetben például egy összehasonlító tartalom érhet célba, vegyítve racionális érvekkel, hisz itt a vásárlási szándék már felmerült, tehát a meggyőzésé a terep.
- félbeszakították a vásárlást: Ne hagyjuk veszni a látogatót, hisz még bőven van alkalmunk elcsípni, ha időben utánaszaladunk!
- már megtörtént a vásárlás: A vásárlást követő emaileknek is számtalan fajtája létezik. Ezeket az adaptív emaileket leginkább további ajánlásokhoz célszerű bevetni. Gondoljunk csak az Amazonra vagy Ebayre, melyek a megnézett termékhez kapcsolódó vagy ahhoz hasonló további termékeket ajánlják figyelmünkbe. De ilyen még az IMDB is, ahol olyan produkciókat válogatnak össze nekünk a lap alján, amik nagy eséllyel elnyerik tetszésünket a megtekintett film vagy sorozat profilja alapján. Rendelés esetén tehát hasonló vagy kapcsolódó/kiegészítő termékeket is ajánlhatunk a vásárló figyelmébe.
A vásárlás folyamán számtalan árnyalata létezik az egyes viselkedési formáknak, ezeket érdemes végiggondolni, és sorra venni, hogy helyes csoportokat tudjunk felállítani.
A viselkedéstípusok mellett demográfiai jellemzők alapján is érdemes haladni, hisz nem feltétlenül jó stratégia, ha egy húszas éveiben járót magázunk, míg egy ötvenest tegezünk.