Sok email marketing kampányba fogó cég a hírlevél kiküldésével már sikeresnek könyveli el a kampányt. Természetesen az is egyfajta mutató, hogy hány használható email címet gyűjtöttük össze, és ebből mennyire sikerült kézbesíteni a hírlevelet, azonban ez korántsem elég a kampány valódi sikerességének megítéléséhez. Az alábbiakban bemutatjuk a legfontosabb mutatókat, mérőszámokat, melyeket érdemes elemezni annak érdekében, hogy hatékonyabbá tegyük cégünk email marketing tevékenységét.
A leggyakrabban használt hírlevél mérőszámok, arányok
Megnyitási arány
Az OR (Open Rate) azt mutatja meg, hogy a címzettek közül hányan nyitották meg a hírlevelünket. Bár fontos mutatószám, de nem a legfontosabb. Egyrészt nem egzaktul mérhető, ugyanis a legmodernebb technológia is egy 1x1px-es kép letöltését méri, ami , ha nincs bekapcsolva a címzettnél a képek letöltése, egyszerűen nem kerül bemérésre. Továbbá önmagában értelmezve nem sokra jutunk. Ha jobban belegondolunk, egyszerű a magyarázat. Lehet, hogy valaki megnyit egy emailt, de el sem olvassa, csak maximum átfutja a szemével, és ezzel véget is ér az interakció. Ha csak ennyit értünk el az emailünkkel, sikeresnek tekinthető a kampány? Lehet a megnyitási arány magas, attól még az emberek nem fognak tudni rólunk, hiszen még az üzenetet sem tudják felidézni.
Kézbesítési arány
Ez a mérőszám azt mutatja meg, hogy az adatbázisunkban szereplő címzettek közül hánynak a postaládájában landolt sikeresen a hírlevelünk. Ezt érdemes mindig figyelni, ugyanakkor értékelése igen nehéz feladat. Abban az esetben, ha nem létező, fals email címeket célzunk meg, akkor a levelezőprogram visszadobja azokat (ezt nevezzük kemény visszapattanásnak). Ez tiszta ügy, ezek az üzenetek nem kerültek kézbesítésre. Viszont, ha a fogadó fél levelezőprogramja egyből spammappába dobja az emailt, akkor mi még kézbesítettnek látjuk az üzenetet, miközben valójában az nem ért célba. Ezért általános elv, hogy a kézbesítési arányt tekintsük túlbecsült értéknek. Ezen túl van még a puha vagy lágy visszapattanás, ilyen eset például, amikor megtelik az ügyfél postafiókja.
Átkattintási arány
Angol nevén Click Through Rate (CTR), ami azt mutatja meg, hogy az összes, sikeresen kézbesített levél címzettjéből hányan kattintanak a levélben található linkek valamelyikére. Ez talán az egyik legrelevánsabb mérőszám, hiszen hírleveleink célja általában az, hogy felhívjuk a címzettek figyelmét egy ajánlatra, termékre stb., amit jól mutat, hogy lekattintják-e az üzenetben található linkeket. A mutató elemzésével azt is kideríthetjük, hogy mely ajánlataink vagy hirdetéseink a legszimpatikusabbak az ügyfeleink számára.
Leiratkozási arány
Azt mutatja meg, hogy egy-egy kiküldés során a címzettek hány százaléka iratkozik le hírlevelünkről. Habár az adatvédelmi törvény értelmében minden hírlevél küldéssel foglalkozó cégnek kötelező az üzeneteiben leiratkozási lehetőséget feltüntetni, a címzettek sok esetben mégsem ezt az utat választják. Jellemzőbb, hogy az ügyfelek inkább letiltják a feladót vagy spamnek nyilvánítják a leveleit. Emiatt ezt a mutatószámot sem kell kőbe vésett törvényként kezelni, mégis hasznos információval szolgál . Például ha azt tapasztaljuk, hogy feltűnően megugrik a leiratkozók száma, az jelezheti számunkra, hogy a leveleink zavaróak, túl gyakoriak, esetleg az ajánlatainkkal nem a jó célközönséget szólítjuk meg. Így a leiratkozási arány nyomon követése segíthet abban, hogy a célcsoportnak megfelelő hírlevelet alakítsunk ki.
Konverziós arány
A konverzió a legmagasabb elköteleződési szint egy cég felé. Akkor beszélünk konverzióról, ha a címzett a céljainknak megfelelő tevékenységet hajt végre az oldalunkon, vagyis nemcsak egyszerűen lekattintja a linket a hírlevelünkben. Ilyen lehet például egy ajánlatkérés, időpontfoglalás, vásárlás vagy a kapcsolatfelvételi űrlap kitöltése. A konverziós arány azt mutatja meg, hogy az átkattintások hány százaléka esetében történik konverzió. Mérőlinkek használatával azt is nyomon követhetjük, hogy egy kiküldött hírlevél kapcsán hány ilyen konverzió történik.
Mérőszámok elemzése
A statisztikák böngészése nem mindenki számára egyértelmű és sokszor rengeteg időt elvesz. Az adatok grafikus megjelenítése segíthet a számok könnyebb áttekintésében és megértésében. Számos analitikai rendszer és levélküldő program különböző grafikonokon is megjeleníti az adatokat, segítve ezzel az elemzést. A Maxima direkt marketing szolgáltató új vezetői grafikus riport modulja még ennél is többet kínál: egy infografikán ábrázolva mutatja be az email kampányok fő mérőszámait, így akár egy pillantás alatt áttekintést kaphatunk a kampány eredményeiről. A fentebb felsorolt mérőszámokon túl ráadásul demográfiai adatokat is közöl, így azt is láthatjuk, hogy mennyire sikerült elérni a célcsoportunkat, milyen voltak fogékonyak voltak az ajánlatunkra stb.